13.09.2021

Andreas  Bergman

Andreas Bergman

Co-Head of Portfolio Management

Kesä on vaihtunut nopeasti syksyyn ja katseet on jo osakepuolella suunnattu tiukasti tulevaan kolmannen neljänneksen tuloskauteen. Jatkamme edelleen osakeylipainolla allokaatiossamme siitä huolimatta, että syyskuu on historiassa ollut tuottomielessä suhteellisen heikko kuukausi. 

Syyskuu on perinteisesti ollut tiivis ja kiireinen seminaarikuukausi osakesalkunhoitajilla. On hyvä saada kuulla yritysjohdon tuoreimmat ajatukset ja viestit liittyen loppuvuoden ja myös ensi vuoden näkymiin. Osallistumme aikaisempien vuosien tapaan seminaareihin laajasti ja käymme muutenkin aktiivista vuoropuhelua yritysten johdon kanssa. Viime viikolla järjestettiin muun muassa globaaliin autosektoriin liittyvä merkittävä seminaari, johon osallistui lähes ennätysyleisö. Autosektori on ollut tänä vuonna paljon tapetilla liittyen osittain vahvaan kuluttajakysyntään, mutta sitä myös lähes ennennäkemättömällä tavalla vaivaavaan komponenttipulaan. Viesti oli selvä: kysyntää on paljon ja komponenttipula tulee todennäköisesti olemaan jonkinlainen riesa vielä koko ensi vuoden. Kuluttajat ovat kuitenkin valmiita odottamaan uusia autojaan, joten tilauskannat ovat erittäin hyvällä mallilla.

Kuluttaja onkin ollut monella tavalla muutenkin keskustelujen keskiössä viimeisen 1,5 vuoden aikana. Massiivinen Covid-19 -viruksesta johtuva kysyntäshokki muutti nopeasti kuluttajien käyttäytymistä. Joistain asioista, kuten ravintolapalveluista ja matkustamisesta, oltiin valmiita luopumaan osittain rajoitusten johdosta, mutta samaan aikaan säästetyt varat kanavoituivat muihin palveluihin ja tuotteisiin. Yksi voittajasektori, joka on ollut meillä rahastoissa jo pitkään merkittävällä painolla, on ollut globaali ”luksus-sektori”. Esimerkiksi Moncler, Richemont ja LVMH ovat tuottaneet erittäin hyvin jo pidempään ja viime vuoden kevään kurssilasku jäi hyvin väliaikaiseksi. Samaan ryhmään voidaan luokitella myös monelle tutumpia, mutta ehkä vähemmän ”luksusyhtiöitä” kuten Marimekko ja Hugo Boss, joita meiltä myös löytyy salkuista.  

Muutama viikko sitten Kiinan viranomaiset ilmoittivat tavoitteista (”Common prosperity”), jotka markkinat tulkitsivat kriittisesti juuri tämän sektorin näkökulmasta. Parissa päivässä sektorin markkina-arvosta suli pois yli 100 miljardia euroa. Kiinan vaurastuva kuluttaja on ollut yksi sektorin kasvutarinan keskeisiä tukipilareita viimeisen 10 vuoden aikana. Ennen pandemiaa arvioitiin, että kiinalaisen kuluttajan osuus globaalista luksusmarkkinasta on noin 35 % ja sen odotettiin kasvavan noin 45 %:iin vuoteen 2025 mennessä (kasvua noin 9 % vuodessa). Kiinalaisen kuluttajan merkitystä ei tässä sektorissa sovi vähätellä. Tärkeää on kuitenkin huomioida, että se osuus kuluttajista, johon kiinalaisten toimet mahdollisesti vaikuttaisivat, ovat ns. Ultra High Net Worth Individuals (UHNWI), jotka muodostavat arvioiden mukaan vain 5 % koko sektorista. Vaurastuva kiinalainen keskiluokka on siis isossa roolissa tulevaisuutta ajatellen ja uskomme, että sektori on suhteellisen korkeista arvostuskertoimista huolimatta edelleen houkutteleva.

Myös amerikkalaiset ja eurooppalaiset kuluttajat ovat tärkeissä rooleissa globaalin kulutuksen näkökulmasta. Keväällä amerikkalaisten säästöasteet olivat kasvaneet merkittävästi, kun muun muassa erilaiset tuet alkoivat kertyä ihmisten tileille.

Keväällä ja kesällä talouksien alkaessa avautua nähtiin kuluttajien selvästi palaavaan kohti normaalimpaa käyttäytymistä, kun kulutus ravintoloihin ja matkustukseen alkoi kasvaa. Esimerkiksi heinäkuun alussa viikkotason kulutus lentomatkustukseen oli enää 4 % alle kahden vuoden takaisen tason. Kun deltavariantti alkoi levitä, matkailuun liittyvä kulutus on selvästi hidastunut. Koska rokotuskattavuus paranee, uskomme hidastumisen olevan väliaikaista. Emme kuitenkaan ole juuri nyt lisäämässä rahastoihimme suoraan matkustukseen liittyviä yhtiöitä. 

Vahvan toisen neljänneksen tuloskauden jälkeen olemme suhteellisen luottavaisin mielin siitä, että myös kolmannella neljänneksellä yhtiöillä on hyvät lähtökohdat ylittää analyytikoiden ennusteet. Tulosvaroituksia on nähty tähän asti hyvin vähän ja kommunikaatio yritysten johdolta on ollut viime aikoina positiivista. IPO-markkina käy kuumana erityisesti Pohjoismaissa ja Euroopassa, ja odotammekin paljon hyviä ja mielenkiintoisia uusia yhtiöitä sijoitusuniversumiimme. Syksy on salkunhoidolle positiivisen kiireistä aikaa.
 

« Takaisin: Markkinakatsaus

Edellinen
Osakemarkkinat vahvassa vedossa. Tapering tulee, mutta markkinoita ei pelota.
Seuraava
Mitä nyt pitää tietää inflaatiosta – ja miten se vaikuttaa sijoituksiisi
Kai Leppelmeier