30.08.2021
Maailmantalouden kasvun voimakas kiihtyminen koronakuopasta on muodostanut pullonkauloja globaalin kaupan verisuonistoon eli konttiliikenteeseen. Pullonkaulat yhdistettyinä etenkin kulutuskysynnän voimakkaaseen kasvuun heijastuvat konttien rahtihintoihin. Samalla koronatapaukset maailman vilkkaimmissa konttisatamissa ovat hidastaneet lastien purkua. Ongelmat satamissa ja toimituksessa heijastuvat laajasti talouteen esimerkiksi komponenttipulana ja tuotteiden saatavuusongelmina. Vaikka uutiset antavat tilanteesta huolestuttavan kuvan, on selvä korjausliike jo tapahtumassa.
Koronatartunnat satamissa ovat aiheuttaneet työvoimapulaa etenkin Yhdysvalloissa, kun taas Kiinassa satamia on väliaikaisesti suljettu havaittujen tautitapausten rajoittamiseksi. Molemmissa maissa vaikutukset laivaliikenteeseen ovat olleet negatiiviset. Yhdysvalloissa lastien purkaminen kestää pidempään, mikä johtaa siihen, että laivat joutuvat odottamaan pidempään ankkurissa satamien edustalla. Kiinassa satamien sulut estävät laivojen lastausta, jolloin tavarat eivät pääse ajoissa kuluttajille Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Ongelma helpottaa, kun rokotukset etenevät ja satamien toiminta normalisoituu.
Aasiassa tuotettujen tavaroiden kova kysyntä etenkin Yhdysvalloissa yhdistettynä satamien haasteisiin on johtanut kapasiteettiongelmiin konttilogistiikassa. Konttilaivoja ei yksinkertaisesti ole tällä hetkellä tarpeeksi. Ongelma heijastuu suoraa konttien kuljetushintoihin. Vilkkaimmilla reiteillä Kiinasta Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan kuljetushinnat ovat moninkertaistuneet vuoden takaisista tasoista. Uusien konttilaivojen tilauskanta on tuplaantunut kuluvan vuoden aikana. Kunhan uusia laivoja saadaan liikenteeseen ja laivojen odotusajat satamissa lyhenevät, voi kapasiteetti lisääntyä yllättävänkin nopeasti ja sen myötä hintapaineet helpottaa.
Pulaa ei ole ollut vain laivoista, vaan myös itse konteista, joihin tavarat pakataan. Kontteja on liian vähän tai sitten ne ovat väärässä paikassa. Kiinassa on pulaa tyhjistä konteista, koska niitä ei tule tarpeeksi paluuliikenteen mukana Yhdysvalloista. Konttien tuotantomääriä on kasvatettu ja samalla esimerkiksi maailman suurin konttien leasing-yhtiö Triton on raportoinut ennätyksellisen suurista investoinneista uusin kontteihin. Tämänkin kehityksen pitäisi helpottaa konttien saatavuusongelmia.
Kaiken kaikkiaan konttirahdin haasteet on tunnistettu ja ne korjaantuvat parhaillaan. Suotavaa luonnollisesti olisi, että tilanne helpottaisi mahdollisimman nopeasti, sillä yksinkertaisilla teräslaatikoilla on yllättävän suuri vaikutus niin suurten tehtaiden toimintaan kuin pienten kuluttajien arkeen.
Lasse Corin Twitterissä: @LasseCorin