19.03.2021

Kannattavuus ja sen taustalla tehokas logistiikka ovat ruoan verkkokaupan keskeisiä ajureita. ”Kesko on pärjännyt hyvin korona-aikana. Sen operatiivinen tehokkuus on parantanut yhtiön markkina-arvoa huomattavasti”, arvioi Taalerin salkunhoitaja Niko Fagernäs Kauppalehden Markkinaraadissa. ”Toisaalta Suomen päivittäistavaramarkkinaan voi tulla toimialan haastaja nimenomaan logistiikan ja digitaalisen asiakaskokemuksen osaamisella.”

Suomessa ruoan verkkokauppa on moninkertaistunut pandemian aikana, mutta lähtöluvut ovat olleet alle prosentin luokkaa ruokakaupan kokonaisvolyymista. Suomi on kuitenkin eurooppalaisessa vertailussa kasvattanut ruoan verkkokaupan osuutta keskimääräistä enemmän. ”Meillä on teknologia ja digiostamisen kulttuuri, mikä madaltaa kynnystä siirtää myös ruokaostoksia verkkoon”, Fagernäs perustelee.

Keskustelussa olivat mukana myös Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sekä Aalto-yliopiston markkinoinnin työelämäprofessori Lasse Mitronen.

« Takaisin: Aktia Varainhoito yhteistyössä

Edellinen
Markkinaraati: Osakeanneissa kannattaa olla mukana
Seuraava
Markkinaraati: Toimitilarakentaminen keskittyy kasvukeskuksiin