18.09.2023

Toisen neljänneksen tuloskauden ja kesälomien jälkeen suuntasin Saksaan saadakseni paremman käsityksen Saksan taloudesta ja sijoituskohteistamme tapaamalla yritysjohtoa ja käymällä muutamissa tuotantolaitoksissa. Matka alkoi Berliinistä, ja reitti kulki Freibergin ja Dresdenin kautta Augsburgiin ja siitä edelleen Frankfurtiin. 

Eurooppalainen aurinkovoimavalmistaja haastaa kiinalaiset kilpailijansa

Ensiksi vuorossa oli tutustuminen aurinkokennojen ja valmiita moduuleita valmistavan Meyer Burgerin kahteen tehtaaseen. Sveitsiläinen Meyer Burger on ainoa eurooppalainen aurinkokennoja valmistava yritys, kun suurin osa maailman kapasiteetista on keskittynyt Kiinaan ja USA:han. Yrityksellä on pitkä kokemus teollisuuskoneiden valmistamisesta ja myynnistä, mutta vuoden 2020 jälkeen liiketoimintamallia muutettiin integroiduksi aurinkovoimavalmistajaksi. Samalla laitteiden ja koneiden myynti ulkopuolisille toimijoille, etenkin kiinalaisille, lopetettiin. Yhtiöllä on Saksassa valmistusta kahdessa tehtaassa, ja tuotanto on varsin modernia ja automatisoitua. Uusimmat investoinnit tehdään USA:han, koska siellä valtion tuet (IRA = Inflation Reduction Act) ovat selkeät ja kannustavammat kuin Euroopassa, jopa niin, että yhtiö uudelleenohjasi viimeisimmän tehtaan laitetilauksen Saksasta USA:han. 

Syksyn aikana Saksan poliitikkojen ja Euroopan parlamentin pitäisi tehdä tiukkoja päätöksiä, jotka joko hautaavat eurooppalaisen aurinkovoimateollisuuden tai antavat sille mahdollisuuden kasvaa merkittäväksi tekijäksi tulevaisuuden energiahuollon valmistajana.

Pähkinänkuoressa tilanne on se, että USA:ssa aurinkopuistojen rakentajat saavat tukea ainoastaan, jos projektin paikallinen sisältö on tarpeeksi korkea, kun taas Euroopassa tuet ovat keskittyneet investointeihin. Samaan aikaan tuontia Kiinasta ei rajoiteta mitenkään. Kiinalaiset myyvät valtion tuella moduulejaan 15 c/W, kun tuotantokustannukset (myös valtion tukemia) ovat 24 c/W. Vuonna 2022 Kiinasta tuotiin moduuleja 85 GW:n verran, kun Euroopassa asennettiin 40 GW, eli valmiita moduuleja lojui eurooppalaisissa satamissa yli vuoden tarpeiden verran. Tänä vuonna tuonnin määrät ovat vain kasvaneet, ja Meyer Burgerin arvion mukaan ylimääräistä varastoa on nyt jo lähes 100 GW. Syksyn aikana Saksan poliitikkojen ja Euroopan parlamentin pitäisi tehdä tiukkoja päätöksiä, jotka joko hautaavat eurooppalaisen aurinkovoimateollisuuden tai antavat sille mahdollisuuden kasvaa merkittäväksi tekijäksi tulevaisuuden energiahuollon valmistajana. Huomattavaa on, että Meyer Burgerin kehittämän ja käyttämän HJT-teknologian avulla auringon säteilystä saadaan kiinalaisten käyttämään PERC-teknologiaan verrattuna huomattavasti enemmän talteen.

Laatuyhtiöiden kilpailukyky edellyttää muutoksiin sopeutumista ja uudistumista

Seuraavaksi vuorossa oli tutustuminen yli 200 vuotta painokoneita valmistaneen Koenig & Bauerin tuotantoon. Kaukana ovat päivät, jolloin painokoneet olivat isoja ja likaisia metallimöykkyjä. Toki ne edelleen ovat isoja, mutta näyttävät enemmän kopiokoneilta. Uusista koneista suurin osa valmistaa pakkauksia, eikä uusia sanomalehtipainokoneita juurikaan myydä. Koneet ovat täysin modulaarisia, ja perustuvat jatkossa useimmin digitaaliseen musteruiskuteknologiaan offsetpainotekniikan sijaan. Koenig & Bauerin kannalta kehityksen suunta on erittäin hyvä, sillä jatkossa yhtiö tulee myymään myös painamisessa käytetyt värit. Tämä tulee muuttamaan yhtiön ansaintaprofiilia huomattavasti ennakoitavammaksi ja vähemmän sykliseksi.

Seuraavaksi siirryin Dresdenistä Augsburgiin, jossa tutustuin autopesukoneita valmistavan Washtecin tuotantoon. Yhtiö valmistaa itse lähes kaikki osat, joita pesukoneissa käytetään. Jopa ohjausyksikön emokortti on valmistettu itse, koska sen on laskettu olevan kannattavin ratkaisu. Yhtiö on lanseerannut Green care -laatuleiman, joka kertoo kuluttajille autopesun olevan kestävällä pohjalla. Tuotekehityksessä tämä on keskeinen ajuri. Esimerkiksi veden kierrättäminen on vähentänyt puhtaan veden kulutusta noin 85 prosenttia. Myös kaikki kemikaalit, joita Washtec myy, ovat biopohjaisia. Kohonnut korkotaso on rokottanut pesukoneiden kysyntää, joten tehdas pyöri yhdessä vuorossa, ja vuokratyövoiman käyttö oli ajettu minimiin. 

Viereisen Landberg am Lechin kylän kolmesta suuresta työnantajasta yksi on ammattikeittiöihin höyryuuneja ja keittimiä valmistava Rational. Yhtiön kahdella eri tuotteella voidaan hoitaa 90 prosenttia ammattikeittiön ruoanvalmistuksesta. 300 ruokailijan ravintolavuorossa laitteilla säästetään noin kahden henkilön työpanos, ja käyttäjän ei tarvitse olla ammattikokki; riittää että osaa käyttää kosketusnäyttöä. Yhtiön toiminnan keskipisteessä on korkea asiakastyytyväisyys. Jokaisen laitteen on valmistanut nimetty työntekijä, ja nimilappu pultataan laitteeseen. Jokainen laite myös testataan, pakataan ja ajetaan kuljetussimuloinnin läpi, minkä jälkeen pakkaus avataan ja tuote testataan uudelleen. Yhtiöllä on esittely- ja koulutuskeittiötä yli 200 kaupungissa ympäri maailmaa, ja sen huoltopäivystyksellä on aikatakuu. Saimme myös nauttia lounaan yhtiön henkilöstöravintolassa, jossa ruokana oli paneroitu kalanfilee, tietenkin iCombi-uunissa valmistettu. Kala oli erittäin mehukas sisältä ja panerointi täydellisen rapea. Laadukas yhtiö kaikin puolin.

Odotukset pääosin myönteisiä, joskin yhtiökohtaiset erot ovat suuret

Frankfurtissa tapasin kolmen päivän aikana 21 yhtiön johtoa. Yleistunnelma oli kaksijakoinen. Yhtiöillä on edelleen pääsääntöisesti positiivinen käsitys lähiajan näkymistään, mutta samalla lähes jokainen niistä ihmetteli, miten syvälle Saksa on maana vajoamassa. Suurimmiksi ongelmiksi mainittiin poliittinen linjattomuus ja ailahtelevaisuus. Kemianyhtiöt synkistelivät eniten, ja alalla onkin ollut massiivinen varastotasojen alasajo. Kysyntä on tasaantumassa, mutta todella matalalle tasolle, eikä valoa tunnelin päässä uskalleta luvata. 

Korkojen nousu on luonnollisesti tuottanut monelle yhtiölle päänvaivaa, mutta rahoituksen järjestyminen ei ole ongelma, lähinnä kyse on rahan hinnasta. Toisaalta tilanne on sama kaikille kilpailijoille, joten hyvällä taseella toimivat yhtiöt ovat itse asiassa hyötyneet rahan hinnan noususta. 

Korkojen nousu on luonnollisesti tuottanut monelle yhtiölle päänvaivaa, mutta rahoituksen järjestyminen ei ole ongelma, lähinnä kyse on rahan hinnasta.

Myöskään investoinnit eivät ole ainakaan tapaamieni yhtiöiden näkökulmasta vähentyneet. Päin vastoin, tilauksia tulee edelleen hyvällä tahdilla, vaikkakin tilanne on hieman rauhoittunut poikkeuksellisen vahvasta viime vuodesta. Kuluttajapuolelta mielenkiintoista oli se, että asuntoautoja valmistava Knaus Tabbert näkee kysynnän jatkuvan vahvana vielä vuosia. Tapasin myös kolme puolijohdesektorin yhtiötä, jotka kaikki olivat täysin varmoja siitä, että piikarbidimarkkinalla kysynnän kasvu alkaa ja jatkuu maailman sähköistymisen edetessä. Piikarbidi on sähköisiltä ominaisuuksiltaan ylivoimainen suhteessa perinteiseen piikiekkoon, ja yksikkökustannukset alkavat olla kilpailukykyisiä. 

Markkinakatsauksen on kirjoittanut salkunhoitaja Tomi Korpivaara.

« Takaisin: Markkinakatsaus

Edellinen
Velaksi eläminen ei lopu tällä hallituskaudella (eikä seuraavallakaan)
Seuraava
Kehittyvien markkinoiden valtionlainoilla on yhä paikkansa sijoitussalkussa