02.10.2017

Olemme syyskuussa tavanneet lähes kahdeksankymmentä skandinavialaista yhtiötä. Joukossa oli sekä jo salkussa olevia yhtiöitä että potentiaalisia uusia sijoituskohteita.

Yritystapaamisia Tukholmassa ja Oslossa

Olemme vierailleet viidessä seminaarissa ja tavanneet lähes 80 yhtiötä Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Seminaareissa oli paljon osallistujia ja yleiset tunnelmat yrityksillä olivat varsin positiiviset. Ruotsin talouskasvu jatkuu vahvana, ja myös Tanska, Norja ja Manner-Eurooppa ovat pääsemässä kasvuun kiinni.

Intrum Justitia – laatua houkuttelevaan hintaan.

Meillä oli mielenkiintoinen tapaaminen luotonhallintayhtiö Intrum Justitian kanssa. Liikevaihdosta reilut 50 % tulee perintäpalveluista ja vajaat 50 % ostettujen saatavien perinnästä (NPL). Marraskuussa 2016 yhtiö ilmoitti yhdistyvänsä kilpailijansa Lindorffin kanssa muodostaen Euroopan johtavan luottohallintayhtiön, jolla on toimintaa 23 maassa. Osakekurssi nousi ensin selvästi yhdistymisuutisen jälkeen, mutta laski sittemmin yli 30 % kolmessa kuukaudessa. Tämä johtui muun muassa kilpailuviranomaisten vaatimuksesta tiettyjen omaisuuserien myymisestä ja yhdistymisestä aiheutuvista suurehkoista kuluista. Yhtiön liiketoiminta on luonteeltaan varsin defensiivinen ja arvostuskertoimet kurssilaskun jälkeen mielestämme hyvin houkuttelevat. P/E-luku tälle vuodelle on 17,7 ja ensi vuodelle 12,8. P/B-luku on 1,7 ja osinkotuotto 3 %.

Bulten – sähköautot jackpot?

Tapasimme viime viikolla Bultenin johdon ja vierailimme yhtiön Halstahammerin tehtaalla Ruotsissa. Bulten on johtava kiinnikkeiden valmistaja Euroopan autoteollisuu-delle. Yhtiöllä on laajaa osaamista kiinnikkeiden kehittä-misessä, testaamisessa, dokumentaatiossa, tuotannossa ja logistiikassa. Yhtiö tarjoaa pääsääntöisesti nk. FSP-konseptia (Full Service Provider), jossa se on mukana aina kiinnikkeiden suunnittelusta niiden valmistamiseen ja logistiikkaratkaisuihin saakka niin, että oikea kiinnike on oikeaan aikaan oikealla hihnalla autonvalmistajan tehtaalla. Yhtiön markkinaosuus autoteollisuuden kiinnikkeissä on Euroopassa 17 prosenttia ja FSP-konseptissa peräti 60 prosenttia.

Kiinnikkeiden määrä vaihtelee selvästi automallista riippuen, mutta keskimäärin autossa on noin 1500 kiinnikettä, joiden arvo Bultenille on noin 150 euroa. Kiinnikkeitä on siis lukumääräisesti varsin paljon mutta niiden yhteisarvo on varsin pieni, alle 1 % auton tuotantokustannuksista. Tätä voi pitää hyvänä asiana, sillä painamalla Bultenin hintoja autonvalmistaja ei kokonaiskustannuksissa säästä kovinkaan paljon, joten hintapainemielessä Bulten ei ole suurimmassa fokuksessa.

Mielenkiintoisin anti koski sähköautoja. Sähköautoihin menee noin 40 prosenttia (euroissa) enemmän kiinnikkeitä kuin vastaavanlaiseen polttomoottoriautoon. Painavat akut (noin 400 - 500 kiloa) edellyttävät autojen koreilta enemmän lujuutta eteenkin törmäystilanteessa. Siksi autonvalmistajat ovat muuttaneet sekä autojen muotoilua että materiaaleja, minkä seurauksena mm. kiinnikkeitä tarvitaan enemmän. Bultenin arvostustaso on jo nykyisellä liiketoiminnalla houkutteleva ja sähköautojen yleistyminen voi tuoda Bultenille vielä merkittävästi lisää liiketoimintaa.

Arvo Kruunu –yhtiöillä hyvät näkymät

Skandinaviasta löytyy osakepoimijalle laaja avaruus mielenkiintoisia sijoituskohteita. Aktiivisella jalka- ja analyysityöllä on mahdollista löytää helmiä. Rahaston sijoituskohteet ovat houkuttelevasti hinnoiteltuja ja yritystapaamisemme vahvistavat, että Arvo Kruunu -yhtiöillä menee hyvin. Arvo Kruunu –rahasto on toiminnan alusta (19.11.2014) tuottanut 69,8 % vertailuindeksin (MSCI Nordic Countries) tuoton ollessa 25,3 %.

« Takaisin: Sijoitusblogit

Edellinen
Matkaraportti Münchenistä ja Taalerin Eurooppa-rahastoilla väkivahvaa kehitystä 2017
Seuraava
Pienyhtiöt omistamisen kohteena – erityispiirteitä ja kaksi vaiettua menestystarinaa