21.09.2016

Minulla oli mahdollisuus vierailla viime viikolla Yhdysvalloissa ja päästä tapaamaan maailman mielenkiintoisimpia teknologian palveluyhtiöitä Kaliforniassa ja energiayhtiöitä Teksasissa.

Matka käynnistyi Houstonista, jonka autokannasta silmämääräisesti tarkasteltuna noin puolet on pick-up tyyppisiä lava-autoja. Sähköautoja ei juuri liikennevirrassa näy. Texas tuottaa öljyä ja se siis totisesti näkyy autokannassa. Öljyn hinta puolittui vuosien 2014-15 aikana 100 dollarista 50 dollariin, joten perinteisten öljy-yhtiöiden talous joutui todella koville. Onkin uskomatonta, kuinka nopeasti yhtiöt ovat kyenneet sopeutumaan ja leikkaamaan kustannuksiaan. Investoinnit uusiin öljykenttiin on jäädytetty ja vanhojen tuotantoa tehostettu merkittävästi. Teknologinen kehitys on yllättänyt taas positiivisesti ja öljyn tuotanto on pysynyt ennallaan, vaikka huonoimmin tuottavia kenttiä on suljettu.



Öljyn hinnan ennustaminen on ollut viime vuosina varsin vaikeaa. Vielä syksyllä 2013 kaikki alaa seuraavat ennustivat hinnan olevan seuraavana vuonna tasoa 90-100 $/barreli. Tällä hetkellä öljy maksaa n. 46 $/barreli, joten kovin suurta arvoa ei noille ennusteille voine antaa. Houstonissa toimivien yhtiöiden mukaan näyttää siltä, että alan teollisuus alkaa pyöriä rahoittajien rahoilla, mikäli öljyn hinta valahtaa paljon alle 50 dollarin. Vastaavasti mikäli hinta nousisi 60 dollarin tasolle, aletaan vapaana olevaa kapasiteettia ottaa nopeasti käyttöön. Tämä tarkoittanee sitä, että USA:n sisällä hintarajat voisivat olla ennustettavassa tulevaisuudessa 40 -60 dollarin välillä. Tähän tietenkin tuovat omat mausteensa mahdolliset kriisit muissa öljyntuottajamaissa tai tuotannon lisäys esimerkiksi Iranissa. Öljy pysynee siis halpana jatkossakin, mikä tukee länsimaista kuluttajaa.

Öljy-yhtiöitä palveleville huoltoyhtiölle ajat ovat edelleen haastavat. Öljyntuottajat vähentävät investointeja merkittävästi ja lopuista urakoista kilpaillaan yhä tiukemmin. Kannattavuus on palveluyhtiöillä ollut aiemmin erittäin hyvä, mutta paineita hinnan laskemiseen ja kannattavuuden heikkenemiseen on selvästi olemassa. Ajat lienevät näille yhtiöille jatkossa entistä haastavammat. Suomesta ainakin Metso, Outotec ja Kemira palvelevat jossain määrin myös öljyteollisuutta.

Toinen osa matkasta kohdistui USA:n dynaamisimpaan osaan ja maailman innovatiivisempaan paikkaan eli Kaliforniaan. Eurooppalaisessa keskustelussa toistuu usein, että Yhdysvallat olisi joku yhtenäinen ja samanlainen alue, mutta paikan päällä erot tulevat aina vahvasti esille. Öljyvaltio Teksasissa on selvästi haastavampi taloudellinen tilanne, mutta Kaliforniassa talous lentää erittäin vahvassa myötätuulessa, ja se näkyy esim. asuntojen hinnoissa. Satunnainen matkailija havaitsee hintaeron konkreettisesti maksaessaan aamiaista saman ketjun hotellissa: kun Teksasissa aamiainen maksoi 10 dollaria, San Franciscossa 27 $. Hotellin hinta oli samalla kertoimella.


Mahdollisuus päästä tapaamaan esimerkiksi amerikkalaisia menestyviä uuden teknologian yhtiöitä ei todellakaan ole itsestäänselvyys. Vaikka yhtiöillä on toimivat ja hyvin resursoidut sijoittajasuhdetoiminnot, vierailijoita Wall Streetiltä ja muualta maailmasta on jatkuvasti tulossa. Raja asetetaan yksinkertaisesti sijoittajan merkittävyyden (eli rahamäärän) mukaan. Näin ollen yhteispohjoismaisessa ryhmässä on Suomi-salkunhoitajankin hyvä olla mukana.

Ensimmäinen ero tavatessa näitä nuoria uuden teknologian palvelufirmoja tulee firman esitelmöitsijän persoonissa. Twitter, Netflix, Facebook ja Salesforce kuuluivat tähän innovatiivisempaan osastoon. Henkilökunta on nuorta, mutta äärimmäisen motivoitunutta, innostunutta, kilpailuhenkistä ja välitöntä. Esitykset ovat hyvin epämuodollisia, mutta vastauksissa korostuu läpinäkyvyys, ammattimaisuus ja koko liiketoiminnan ydin: asiakaslähtöisyys.


Kun suomalaisena kuuntelee näitä firmoja, tulee aika surullinen olo. Nämä firmat työllistävät tuhansia ihmisiä, tekevät miljardeja liikevaihtoa, luovat asiakkailleen merkittävää arvoa joko paremmilla tai halvemmilla palvelumalleilla. Suomessa meillä sama henki on päällä Slushissa, mutta kun katsoo vaikkapa tämän hetken poliittista päätöksentekoa, kaikki nuo edellä mainitut asiat loistavat poissaolollaan. Päinvastoin meillä halutaan säilyttää vanhaa, tukea veronmaksajien rahoilla kilpailussa ei-pärjääviä aloja ja estää luovan tuhon toimimista. Siitä kumpi malli on parempi, ei minusta ole mitään epäselvää. Innovatiivisuus, asiakaslähtöisyys, läpinäkyvyys ja kustannustehokkuus voittavat valtio-ohjatun, vanhoihin rakenteisiin pohjaavan entistä säilyttävän mallin.

Salesforce aloitti toimintansa CRM (asiakashallinta)-ohjelmia, jotka parantavat ja selkeyttävät yritysten asiakaspalvelua merkittävästi. Yhtiön 8 miljardin dollarin liikevaihto kertoo, että asiakkaat ovat halukkaita näitä ohjelmistoja hankkimaan ja 50 miljardin dollarin markkina-arvo, että sijoittajat uskovat jatkossakin kaupan käyvän yhä vilkkaammin.

Yhä merkittävämpään rooliin on noussut Big Data-analyysi, jota USA:n kokoisilla markkinoilla yhtiöt todella pystyvät hyödyntämään. Ja tämä kehitys on vasta alussa. Tietomäärän käsittely on valtava projekti tietokoneille, mutta ennen kaikkea suuri urakka niille, jotka tekevät määrittelyjä siitä, mitä tietoja yrityksen käyttöön halutaan. Yksilön suojasta huolestuneille muistutan, että jokainen, joka on käyttänyt Googlea, on jättänyt itsestään jonkinlaisen jäljen Googlen tiedostoihin. Aina ei siis tarvitse olla sosiaalisen median aktiivinen käyttäjä päästäkseen osaksi asiakaskunnan profilointia.

Toisaalta varsinkin Yhdysvalloissa sosiaalinen media on arkipäivää niin tiedon jakajana kuin asiakaspalautteen antajana. Yhdysvaltain presidentinvaaleja käydään todella paljon molempien ehdokkaiden välillä Twitterissä. Sitä keskustelua parempaa käyttäjien houkuttelijaa on vaikea kuvitella.

Facebookilla on 1,7 miljardia käyttäjää, ja se tarjoaa yhdessä Instagramin, WhatsAppin kanssa valtavan tietokannan, jonka tietojen avulla yritykset voivat tehdä yhä kohdennetumpaa ja toimivampaa markkinointia. Netflix-palvelu hyödyntää käyttäjiensä antamia tietoja tehdäkseen yhä paremmin kuluttajien toiveita vastaavia sarjoja ja elokuvia.

Big Data-analyysi tuo siis kuluttajille sitä, mitä kuluttajat haluavat.

Yrityksissä asiakkaiden palvelukokemus ja valitusten käsittely paranee merkittävästi. Virheet voidaan korjata nopeasti ja tehokkaasti, ei asiakasta pompotellen ja nöyryyttäen. Asiakasuskollisuus paranee ja usein ”huono kello kuuluu kauas”- efekti jää toteutumatta. Yritys voi tulevaisuudessa saada asiakkaan tiedot käyttöönsä heti hänen astuessaan liikkeeseen tai lähettää asiakaan puhelimeen hänelle sopivia tarjouksia hänen ollessaan sopivalla etäisyydellä yrityksen toimipaikasta. Mahdollisuudet ovat rajattomat ja tämä tekee niistä myös sijoittajien näkökulmasta todella mielenkiintoisia.

Pilvipalveluiden räjähdysmäinen kasvu mahdollistaa ohjelmistojen nopean skaalautuvuuden, joustavuuden ja kustannustehokkuuden. Tämä asettaa monet perinteiset ohjelmistoyhtiöt suurteen haasteiden eteen, kun uudet kilpailijat tuovat palvelunsa markkinoille pilvipalvelun kautta nopeasti ja räätälöidysti. Vähän kärjistetysti voisi sanoa, että pilveen menee kaikki, aivan kaikki. Ja lainatakseni erästä esitelmöitsijää: ”vanha malli, jossa myydään toimimaton ohjelmisto yritykselle ja sitten laskutetaan sen korjaamisesta, ei vain enää toimi.”

Sijoittajan kannalta on toki yhtä tärkeätä yrittää välttää yhtiöitä, joiden liiketoimintaan uusi kilpailija tuo selvän uhan. Tämän suhteen salkunhoitaja joutuu olemaan erittäin tarkkana Suomi-osakkeissakin. Yksi esimerkki tästä on media-ala, jonka markkina-arvoista uudet mainosvälineet ovat vieneet merkittävän osan ja vasta suurten kustannusleikkausten ja oikeiden keskittymisten kautta Sanoma ja Alma näyttävät saaneen syöksykierteensä päättymään.

Mielenkiintoisen lisän Kalifornian ilmapiiriin tuo sen edistyksellisyys energia-asioissa ja tavoite päästöttömyyden selvästä lisäämisestä. Esimerkiksi San Franciscon kaupunki tavoittelee 80 % osuutta päästöttömille autoille vuoteen 2050 mennessä. Aurinkoenergia on yksi koko osavaltion painopisteitä ja Teslan esimerkkiä noudattaen panostukset siihen ja akkuteknologiaan kasvavat koko ajan. Suurta läpimurtoa akkujen kestossa ja tehossa ei näillä näkymin ole ihan heti tulossa, mutta teknologian kehitys voi yllättää tässäkin.

Kalifornia, San Francisco ja piilaakso ympäristöineen on tällä hetkellä yksi maailman mielenkiintoisimpia paikkoja vierailla. Huippukoulutetut, ympäri maailmaa tulevat ihmiset kokoontuvat firmoihin, jossa haasteet ovat huippuluokkaa, yhteisö on todella innovoiva ja onnistumisen rahallinen kompensaatio antaa taloudellisen vapauden loppuelämäksi. Näissä olosuhteissa syntyy maailmanlaajuisia menestyskonsepteja.

Meidän suomalaistenkin on täysin mahdollista saada osamme näistä muutoksen tuomista mahdollisuuksista, mutta se vaatii jyrkkää asennemuutosta. Avoimuus, kilpailuhenkisyys, päätöksenteon läpinäkyvyys, esteiden ja turhien kilpailua estävien normien purku ja verotuksellinen kannustavuus menestykseen puuttuvat Suomesta. Ja ne asiat eivät kyllä viime aikojen poliittisen keskustelun pohjalta näytä etenevän.

Salkunhoitajan lohtuna on, että täällä toimivat yritykset eivät ole kiinni äänestäjien mielipiteestä seuraavissa gallupeissa, vaan miettivät asioita omista lähtökohdistaan. Ja silloin Kalifornian uuden teknologian yhtiöt näyttäytyvät enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Vaikka San Franciscon ympäristöviranomainen epäilikin Kalifornian olevan tällä hetkellä ”the bubble in the bubble”, voi ainakin todeta sen olevan iloisesti kasvava kupla, joka tuo paljon uutta koko maailmaan. Joten toivottavasti tämä kupla ei ihan heti puhkea.

« Takaisin: Sijoitusblogit

Edellinen
Miksi sijoittaa kehittyville markkinoille
Seuraava
Osakkeet loppuu ja korot menee nollaan